Jaguar’ın Dönüşü

Abide

Üye
Meksika’nın güneyindeki Yucatán Yarımadası’ndaki antik Maya kenti Calakmul’un büyük piramidinin tepesinden Guatemala’ya kadar tüm yolu görebilirsiniz. Orman her yöne sonsuzca uzanır, yalnızca diğer iki Maya tapınağının basamaklı piramit tepeleriyle noktalanan yeşil bir okyanus.

Mart ayında oradayken, neredeyse hiç ziyaretçi yoktu. Calakmul, önce Maya dünyasının en büyük ve en güçlü şehirlerinden biriydi, ama şimdi harabeler içinde, en yakın şehir merkezine saatler uzaklıkta ve Amerika’daki kesintisiz tropik ormanların en büyük alanlarından biri olan Calakmul Biyosfer Rezervi ile çevrili.

Akşamın erken saatleriydi ve kara uluyan maymunlar uyanıyorlardı. Orman gölgesinin altından dünyanın en gürültülü kara hayvanının, puma, tukan, örümcek maymunu ve coati-mundi ile birlikte burada yaşayan birçok nesli tükenmekte olan türden birinin gırtlaktan gelen, çöp sıkıştırıcı kükremesi geldi. Belki de en önemlisi, Calakmul ormanı, Meksika’daki en yüksek jaguar konsantrasyonuna ev sahipliği yapıyor.

Calakmul’da ve başka yerlerde, vahşi jaguara bir tanrı olarak tapılırdı. Eski hükümdarlar ve savaşçılar kendilerini hayvanın kafatasları, derileri, dişleri ve pençeleriyle süslerdi. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Jaguarlar, tehdit edildiğinde tek bir ısırıkla kafatasını parçalayabilen, yakalanması zor hayvanlardır. Çok yetenekli iz sürücülerinin bile vahşi doğada jaguarları bulmak için haftalar olmasa da birçok güne ihtiyacı var ve bir jaguarla karşı karşıya gelmemin pek olası olmadığını biliyordum. Calakmul’a yaptığım gezinin ana amacı, jaguarın yeni gelişmekte olduğu habitatı keşfetmek, önemini ve karşı karşıya olduğu çevresel baskıları daha iyi anlamak ve türü kurtarma çabalarının arkasındaki bazı önemli oyuncularla konuşmaktı. .


Yine de, binlerce yıldır dünyanın bu bölgesini büyüleyen büyük orman kedisinin herhangi bir kıpırtısını görebilmek için siyah ve altın rengi bir parıltı umuduyla bitki örtüsüne baktım.

eşiğinden geri

Maya, Meksika’nın diğer eski uygarlıkları gibi, jaguara bir tanrı olarak tapardı, onun yeraltı dünyasına hükmettiğine ve dilediği zaman dünyalar arasında hareket edebileceğine inanırdı. Kolomb öncesi kültürlerde, jaguar görüntüleri maskelerde, tahtlarda, kabartmalarda ve heykellerde görülür. Eski hükümdarlar ve savaşçılar kendilerini hayvanın kafatasları, derileri, dişleri ve pençeleriyle süslerdi. 3000 yıl boyunca hiçbir hayvan sembolik olarak bundan daha önemli değildi.

Mexico City’deki Museo Nacional de Antropología’da eski bir jaguar heykeli. Kolomb öncesi kültürlerde, jaguar görüntüleri maskelerin, tahtların, kabartmaların ve heykellerin tasarımına ilham verdi. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Arkeologlar 20. yüzyılın başlarında Calakmul’u kazdıklarında, Jaguar Pençesi olarak bilinen en büyük hükümdarının mezarını ortaya çıkardılar. Yakın yerleşimlerde, günümüzdeki Maryland’den Kuzeybatı Pasifik’e ve Güney Amerika’nın ucuna kadar, menzili Amerika’ya kadar uzanan hayvana adanmış tüm tapınaklar vardır.


Avlanma, ormansızlaşma ve kentsel genişleme, eskisinin yarısından daha azına kadar daraldı ve hayvan popülasyonları uzun süredir düşüşte. Ancak Meksika’da, ekolojistler, sivil toplum örgütleri ve yerel topluluklardan oluşan bir ittifak, türleri etkili bir şekilde eşiğinden geri çeken iddialı bir koruma projesine başladı – Yucatán ormanlarını kurtarmaya yönelik daha geniş bir misyonun parçası. Meksika’da, jaguarların sayısı 2010’da 4.025’ten 2018’de 4.766’ya yükselerek artmakta ve bu, koruma stratejilerinin işe yaradığına dair umut verici bir işarettir.

Yaklaşık 25 yıldır bölgede jaguarlarla çalışan ekolojist ve çevreci Gerardo Ceballos, “Jaguar bir şemsiye türüdür, bu yüzden jaguarı koruyarak diğer her şeyi koruyorsunuz” dedi.

Gerardo Ceballos, Mexico City’deki Museo Nacional de Antropología’da. Ekolojist ve çevreci, Jaguar Koruma için Meksika İttifakı’nı kurdu ve yaklaşık 25 yıldır Yucatán’da jaguarlarla çalışıyor. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

2005 yılında Dr. Ceballos, merkezi Mexico City’de bulunan Jaguar Conservation için Meksika İttifakı’nı kurdu ve kürk, gübre ve parazit örnekleri alarak ve hayvanı kamera tuzaklarıyla takip ederek türle ilgili en kapsamlı çalışmalardan bazılarını yürüttü. ve GPS tasmaları. Daha sonra bu bulguları koruma stratejileri geliştirmek için kullanırlar.

Calakmul Biyosfer Rezervi’ni ikiye bölecek tartışmalı yeni bir tren hattı tamamlanmaya yaklaştığından ittifakın çalışması her zamankinden daha önemli. 948 millik Tren Maya Chiapas’ta başlayacak ve kuzeydoğuya, Cancún’a doğru seyahat edecek ve turistleri Karayip kıyılarındaki sahil beldelerinden iç kısımlardaki arkeolojik alanlara taşıyacak. Proje karşıtları, diğer endişelerin yanı sıra çevreye verilen zararı ve yasa dışı tahliyeleri belirtiyorlar; 2020’de geçici bir tedbir kararı aldılar, ancak 2021’in sonlarında Meksika hükümeti inşaata yeniden başladı.

Yucatán’daki Laguna Om’daki jaguar araştırma üssü. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Jaguar popülasyonunun arttığı haberi duyulduğunda, hükümet tren hattını koruma ihtiyaçlarına göre yönlendirmeyi kabul etti ve çok sayıda vahşi yaşam geçişi ekledi. Ayrıca, Calakmul Biyosfer Rezervi’ni 726.000 hektarın veya yaklaşık 1.8 milyon dönümün ötesine genişletmeyi ve onu bölgedeki diğer rezervlerle birleştirmeyi geçici olarak kabul etti. Dr. Ceballos, eğer hükümet sözüne sadık kalırsa, “1,3 milyon hektarlık korunan ormana sahip olacağız” dedi. Dünyanın en büyük tropiklerinden biri olacak” dedi.


ormana

Mexico City’deki Dr. Ceballos ile görüştükten sonra, önce Yucatán Yarımadası’nın güneydoğu ucunda, Belize sınırına yakın Quintana Roo’nun başkenti Chetumal’a uçarak Calakmul’a doğru yola çıktım. Oradan, kıyı boyunca uzanan birçok palapa çatılı ekonomik otelden birinde bir gece rezervasyonu yaptığım Bacalar Lagünü’ne arabayla sadece yarım saat vardı. Bacalar, gezegendeki en eski yaşamlardan bazılarına ev sahipliği yapan kristal sularıyla ünlüdür: stromatolit adı verilen ve atmosferin oksijenlenmesinden sorumlu olduğu düşünülen 3 milyar yıllık yaşayan fosiller. Aynı zamanda, Calakmul’dan Tulum’un kenarındaki yemyeşil bir biyosfer rezervi olan Sian Ka’an’a uzanan jaguar için önemli bir biyolojik koridorun parçası.

Calakmul Biyosfer Rezervi yakınlarındaki bir köyde bir “Jaguar Çiftliği” evi. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Lagün boyunca yaptığım grup yelken gezisine kaptanlık eden 21 yaşındaki rehber Diego Valdovinos Ramirez, “Jaguar, buradaki Maya halkı tarafından gerçekten efsanevi bir hayvan gibi görülüyor” dedi. “Zaman geçse bile insanlar hatırlar.” Işık, uzun zamandır “yedi renkli lagün” olarak bilinen suyun yüzeyini kamaştırdı, ancak son yıllarda gelişme, kırılgan ekosistemi üzerinde baskı oluşturduğu için donuklaştı.

Yelkenimizden sonra, yabancı ziyaretçilerin ve Meksikalı ailelerin, derin kırmızı bir ancho ve árbol chiles sosunda pişirilmiş ceviches ve ahtapot “a la diabla” gibi yerel spesiyaliteler üzerinde yemek yediği, yol kenarında bir açık hava cevicheria olan Navieros Bacalar’da durdum. Daha sonra otele geri döndüğümde, uzun bir ahşap iskeleden aşağı, lagünün üzerine oturan ve mangrovların üzerinden gün batımını izleyen, jaguarların yakında gece göçlerini yapacakları ormana doğru bakan, sütunlu palapa kulübelerinden birine yürüdüm. .

Alternatif bir vizyon

Yucatán Yarımadası’nda ülkenin başka herhangi bir yerinden daha fazla jaguar olmasına rağmen, Meksika’da hayvanın menzilinin azaldığı tek bölge burası – kısmen Riviera Maya denilen, yoğun bir şekilde gelişmiş bir dizi Jaguar’ın gelişmesi nedeniyle. Playa del Carmen’den Tulum’a kadar Karayip kıyılarında yılan gibi kıvrılan sahil kasabaları. Yakın zamanda Cancún’un uzaklaşan kıyı şeridini veya Tulum’un dizel jeneratörlerle çalışan klimalı otellerle dolu sahil yolunu ziyaret eden herkes, kalkınmanın yol açtığı ekolojik yıkımı bilir.

Yucatán Yarımadası’nın bazı bölgelerinde orman, çatı otlarının yetiştirildiği bu streç gibi tarım arazilerine dönüştürüldü. Bölgedeki gelişme, jaguarların ve diğer orman hayvanlarının yaşam alanlarını ihlal ediyor. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Jaguar projesinde Dr. Ceballos ile birlikte çalışan bir ekolojist olan Heliot Zarza Villanueva, ertesi gün Campeche eyaletine Calakmul’a doğru giderken, “Yirmi yıl önce bu bölge sık ormandı” dedi. “Bütün ağaçları kestiler, toprağı kimyasallarla yok ettiler ve bu çorak çayıra çevirdiler.”


Geniş şeker kamışı, sorgum ve soya fasulyesi tarlalarının yanından geçerken -bölgeye özgü olmayan ve biyoyakıt yapmak için kullanılan ürünler- Dr. Villanueva, Yucatán’daki pek çok sorunun 1930’lardaki Cardenista toprak reformlarına dayandığını açıkladı. devrimci Meksika hükümeti, tarım yapmak için ülkenin diğer bölgelerinden gelen insanlara toprak teklif etti ve çoğu zaman Mayalardan el koydu.

Jaguar projesinde Gerardo Ceballos ile birlikte çalışan bir ekolojist olan Heliot Zarza Villanueva (solda) da dahil olmak üzere jaguarları izlemeye katılan iki kişi, görüntüler için bir kamerayı kontrol ediyor. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Jaguar Alliance’ın koruma çalışmalarının büyük bir kısmı, hükümet ile ejidos adı verilen yerel çiftçi toplulukları arasındaki anlaşmaları yönetiyor. Pek çok Calakmul ejidosu artık, topluluk orman yönetimi ve Noma şefi René Redzepi’yi yenen besleyici zengin Ramón cevizi, ipeksi Melipona balı gibi organik ürünlerin sürdürülebilir ekimi de dahil olmak üzere çiftçilikten, tarımdan ve yasa dışı ağaç kesmeden koruma çalışmalarına dönüyor. Chicza, Maya halkının antik çağlardan beri chicozapote ağacının özünden hasat ettiği, yalnızca chicle’den yapılmış tamamen doğal bir sakız.

Calakmul’un derinliklerine indikçe orman kalınlaştı ve koruma alanı içindeki iki yeni eko-turizm projesinin yerlerinde durduk: Maymunlar, pumalar ve ara sıra jaguarların sıklıkla ziyaret ettiği bir orman kamp alanı olan Valentín Natural ve bir küme olan Casa Ka’an Atık su arıtımı için güneş panelleri, güneş enerjili su ısıtıcıları ve biyolojik sindiricilerle donatılmış ‌özel ‌misafirhaneler. Bu düşük etkili, ejido tarafından işletilen konaklama birimleri, Yucatán’da alternatif bir turizm vizyonu sunuyor.

Calakmul’daki özel konukevlerinden oluşan Casa Ka’an gibi düşük etkili konaklama birimleri, Yucatán’da alternatif bir turizm vizyonu sunuyor. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Her akşam alacakaranlıkta dönen sekiz türden üç milyondan fazla yarasaya ev sahipliği yapan, kurumuş bir cenote veya kireçtaşı düdeni olan Bat Volkanı denilen şeyi geçtik. Yağmur ormanlarına gittikçe daha yavaş girerken gökkuşağı renginde ocellated hindiler arabanın önünden geçtiler. Calakmul Biyosfer Rezervi, yaklaşık 70.000 bitki ve hayvan türü ile dünyanın en biyolojik çeşitliliğe sahip yerlerinden biridir.

Calakmul arkeolojik bölgesi için bir işaret, hayvanın Maya kültürü üzerindeki etkisini gösteren bir jaguar içerir. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Arkeolojik bölgeye girdik ve en güçlü Maya hanedanlarından biri olan Ka’an’ın zirvesine ve çöküşüne ulaştığı 50.000’den fazla kişiye ev sahipliği yapan antik Calakmul kentine yürüyerek devam ettik. Ağır aşınmış, oyulmuş anıtların, şehrin eski yaşamından hiyeroglif metin ve görüntülerle sahneleri betimlediği antik plazalarda yürüdük: doğumlar ve cenaze törenleri, kutlamalar ve savaşlar.

Yüksek sezon olmasına rağmen, neredeyse hiç turist yolumuza çıkmadı. Ormanla çevrili harabeler arasında yalnızdık. Maya dünyasının en yükseklerinden biri olan en büyük tapınağa tırmandık ve ormanın kakofonisini dinleyerek yeşil alana baktık.

Dr. Villanueva uzun bir aradan sonra, “Bölgede yaklaşık 800 jaguar var,” dedi. “Bu habitat pek çok tür için çok önemli.”

Azalan gün ışığı saatlerini çevredeki vahşi doğayı keşfederek geçirdik, kulaklarımız ve gözlerimiz herhangi bir kedi yaşamı belirtisi için soyuldu. Sonunda, biyosfer rezervi içindeki yol kenarındaki birçok iyi restorandan biri olan Sazón Veracruzano’da tacos ve margarita için Xpujil köyünde durarak arkeolojik bölgeden çıktık.

Yemek, Meksika’nın Laguna Om kentindeki jaguar araştırma kampında hazırlanır. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Akşam yemeğinden sonra, Jaguar Alliance’ın araştırmalarını üstlendiği ana kampa, rezerv içindeki küçük bir gölün etrafında bir dizi palapa kulübesine gittik. Vardığımızda hava zifiri karanlıktı ama orman yeni uyanıyor gibiydi. Hava ağustosböceklerinin, kurbağaların, baykuşların ve gece boyunca titreşen sayısız diğer gece yaratıklarının sesleriyle kaynadı. Palapa kulübelerinden birine çekildim ve bir şekilde içeri gizlice giren ve yatağımın üzerinde ikamet eden büyük siyah bir tarantulayı kovaladıktan sonra, Calakmul’un tropikal uçağının beni uykuya götürmesine izin verdim.

‘Zarar verdiğimin farkında değildim’

Gölün kenarındaki başka bir kulübede Jaguar Alliance üyeleriyle buluşmak için şafakta uyandım. Yılda birkaç kez jaguarların izini sürüyorlar, sakinleştirici tabanca kullanarak hayvanı uyuşturuyorlar, böylece kan alıp tasma takabiliyorlar. Mürettebatları arasında ekolojistler, bir veteriner, bir köpek sürüsü, bir köpek eğitmeni ve iki yıl önce koruma projesine katılan tanınmış jaguar avcısı Don Pancho yer alıyor.

1987’de uygulama yasadışı ilan edildiğinde zengin yabancılar için avlanmayı bıraktığını söyleyen eski jaguar avcısı ve izci Don Pancho, iki yıl önce jaguar koruma projesine katıldı. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

“Başlangıçta insanlar eleştireldi; çakalları tavukların başına geçirmek gibi bir şey dediler,” dedi, yarım düğmeli gömleğinde yıpranmış kahverengi derisinin üzerinde kalın bir gümüş zincir ortaya çıkaran, orta-geç yaşlarda, kalın yapılı, bıyıklı bir adam olan Don Pancho. “Ama bütün bu deneyimi yaşadım” dedi. “Jaguarları nasıl takip edeceğimi, nereye gitmekten hoşlandıklarını, onları nasıl çekeceğimi biliyordum. Bu yüzden yardımıma ihtiyaçları vardı.”

Don Pancho, ilk jaguarını, ailesinin geçimlik çiftliğinde çiftlik hayvanlarını korumak için 14 yaşındayken vurdu. Yerel çiftçiler onu işe aldı ve ona inek, domuz, keçi ödedi.

Sonunda, Don Pancho, Safari Club International aracılığıyla varlıklı yabancılar için avlanmaya öncülük etmeye başladı, dedi, çoğunlukla Amerikalılar, ormandan çile toplamak için Calakmul’a gelen sakız şirketleri için çalışıyor. 1987’de jaguar avlamayı bıraktığını söyleyen Don Pancho, “Bir av için 1000 dolarlık bahşiş alırdım – bu sadece bahşiş” dedi.

“Zarar verdiğimin farkında değildim” dedi.

Bir örümcek maymun, Calakmul Biyosfer Rezervi’ndeki bir ağacın dallarında sallanıyor. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Sonunda hiç jaguar görmedim ama orman derimin altına girdi. Hava, böceklerin vızıltıları ve tropik kuşların kanat çırpışlarıyla sıcak ve canlıydı. Üstümdeki dallardan örümcek maymun sürüleri geçti. Boğumlu boğucu incirler gökyüzüne doğru kıvrıldı. Ormanın içindeyken, sonsuz, anlaşılmaz bir şekilde muazzam, yok edilmesi imkansız geliyor. Ama geçen her yıl bu orman daha da küçülüyor.

Altıncı kitlesel yok oluş olarak bilinen olayla ilgili 2015 yılında çığır açan bir araştırmanın baş yazarı olan Dr. Ceballos, “Son 20 yılda 1,8 milyon hektar ormanı kaybettik” dedi. Onun için jaguar programı her zaman daha geniş bir projenin parçası olmuştur – Meksika’nın zengin orman ekosistemini çok geç olmadan kurtarmak.


“20 yıl veya daha fazla lüksümüz yok” dedi. “Önümüzdeki dört ya da beş yıl içinde ne yaparsak yapalım, ne biriktirirsek, uzun vadede ne kurtaracağız.”

Calakmul rezervindeki yeni eko-turizm projeleri arasında bir orman kamp alanı olan Valentín Natural yer alıyor. Kredi… The New York Times için Adrian Wilson

Charly Wilder, Berlin ve Mexico City’de yaşayan bir yazar ve Seyahat bölümüne sık sık katkıda bulunuyor. Çalışmalarını Twitter ve Instagram’dan takip edebilirsiniz.


New York Times Seyahatini Takip Edin üzerinde Instagram , heyecan ve Facebook . Ve haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Daha akıllı seyahat etme konusunda uzman ipuçları ve bir sonraki tatiliniz için ilham almak için. Gelecekte bir kaçamak mı hayal ediyorsunuz yoksa sadece koltukla seyahat mi ediyorsunuz? göz atın Değişen Bir Dünya için 52 Yer 2022 için.