Escolásticas’ın Gözden Geçirilmiş Taş Oymacıları

Abide

Üye
Eski volkanik taş üzerine inşa edilmiş küçük Escolásticas kasabası, Orta Meksika’da yüksek bir çöl yamacında düzensiz bir yol çiziyor. Mexico City’nin üç saat kuzeybatısında, 3.000 kişilik bu topluluk, nopal gibi jilet gibi keskin kaktüsler ve palo dulce gibi güneşte kavrulmuş çöl ağaçları ile çevrilidir. Gezginler, çukurlardan ve yıpranmış vitrinlerden daha fazlasını fark etmeden bu yerden kolayca geçebilirler.

Yakından bakıldığında görülecek çok şey var.




Julio Jiménez, Escolásticas yakınlarındaki bir taş ocağından bir bölümü kesmek için kısa sivri uçları büyük bir taş parçasına saplıyor .



Escolásticas’ta hepsi küçük ve açık havada belki 200 taş oyma atölyesi vardır. Yerel erkeklerin yaklaşık 300’ü bu dükkanlarda zanaatkar taş oymacısı olarak çalışıyor ve bitmiş işlerine İspanyolca “taş ocağı” kelimesinden türetilen bir kelime olan “cantera” adını veriyor. (“Cantera” aynı zamanda el oyması sütunlarda, pervazlarda ve diğer mimari özelliklerde kullanılan bir tür yumuşak taş için kullanılan genel bir terimdir.)




Şaşırtıcı bir şekilde, birkaç dünyanın her yerinden insanlar buranın var olduğunu biliyor.



Taş ocağı işçileri, Escolásticas’taki bir oyma atölyesine teslim edilmek üzere büyük bir volkanik kaya parçasını bir kamyona kaldırıyor.

Yakınlardaki Galindo kasabasındaki taş ocağında çalışan José Juan Durán, devasa bir volkanik kaya parçasını kaldırıyor.




Escolásticas’daki zanaatkarlar, birkaç bin yıl öncesine uzanan bir taş oyma geleneğinin mirasçılarıdır.

Yaklaşık 3000 yıl önce, Olmecler arasında çalışan heykeltıraşlar – yaygın olarak Mezoamerika’daki ilk ayrıntılı Kolomb öncesi uygarlık olarak kabul edilir – insan formunu oyma sanatında ustalaştılar. 2.000 yıldan fazla bir süre sonra Aztekler, genellikle Olmec tasarımlarından ödünç alınan büyük taş heykeller üretiyorlardı.

Bu ortak ilham duygusu bugüne kadar devam ediyor.



Nieto Urbe ve Martin Nieto Uribe, 1502 ile 1520 arasına tarihlenen Aztek Güneş Taşı’nın oyulmuş bir kopyası üzerinde çalışıyorlar.


Martin Nieto Uribe, bir ay sonra, kopyayla.



Escolásticas’ı ilk kez Ocak 2020’de arkadaşlarımla ilgi çekici ve gözden kaçan konular hakkında hikaye fikirleri ararken ziyaret ettim. Volkanik taş yığınları, cantera heykelleri, toz bulutları ve parlamaktan çok çığlık atıyormuş gibi görünen yüksek çöl güneşi ile birlikte küçük atölyelerle bu kadar tüketilen bir endüstriyel manzara hiç görmemiştim.




Yüz yıl önce, bölgedeki haciendas ve kiliseler duvarlar, basamaklar ve kiremit için taş kesmeye ihtiyaç duyuyordu. Yerliler bunun nasıl yapılacağını anladılar ve yavaş yavaş sanatın kalitesi gelişmeye başladı.

Bugün, oymaları doğrudan sanatçılardan satın alabilirsiniz ve Escolásticas’tan gelen cantera tüm Meksika ve Amerika Birleşik Devletleri’ne ihraç edilmektedir.



Rubén Ortega Alegria, oymacılığın ilk aşamalarında elektrikli bir öğütücü kullanır.



Oymacılar, bilgisayarlardan ve diğer modern teknolojilerden yardım almadan, taş üzerine temel bir şekil çizer ve bu şekli elektrik kullanarak hayata geçirirler. taşlama aletleri, çekiçler, keskiler ve son olarak zımpara kağıdı. Volkanik bir kaya parçasına göz deviriyorlar, ihtiyaç duymadıkları şeyleri çıkarıyorlar ve hayvanları, baş melekleri, çeşmeleri, şömine cephelerini ve neredeyse sayısız diğer tasarımları oyuyorlar.

Francisco Maldonado adlı bir oymacıya ne yapabileceğini sorduğumda, “Her şeyi yapabilirim, bayım. Bu gün ne yapmak istersin?”



Büyük bir aslanın yüzündeki detaylar ortaya çıkıyor.



Taş oymacılığı, Escolásticas’ta baskın meslektir. Çocuklar bile küçük bir çekiç alıp bir taşa vuracaklar. Daha yaşlı akıl hocaları, genç öğrencilere oymacılığı öğretir ve böylece gelenek devam eder.




Bana söylendiğine göre oymacıların çoğu taş tozunu solumaktan genç ölüyor. Sanatlarını neredeyse hiç işaret veya tanımlama. Bir bakıma anonimlik, miras alınan ve kabul edilen bir kaderdir.



43 yaşındaki José Francisco Maldonado ve oğlu Francisco Jr., AM Cantera’daki bir binanın taş detayları üzerinde çalışmak için elektrikli öğütücüler kullanıyor, Escolásticas’ta birkaç oymacı çalıştıran özel bir şirket.



29 yaşındaki Aaron Camargo Evangelista, kasaba yolunun hemen yanında, kırmızı tuğlalı, iki odalı bir kulübede yaşıyor. Yastığına bir tüy fırlatabilir ve gece geçen kamyonlara çarpabilirdi. Tercümanım Margo ve ben onunla ilk tanıştığımızda, yolun yanında durmuş, şaşırtıcı derecede ayrıntılı, iki metre boyunda bir kuzgunu oyuyordu.



Aaron Camargo Evangelista kuzgun heykelinin yanında duruyor.



Çalışmalarını Facebook veya Instagram’da göstermeyi düşünüp düşünmediğini sordum.

“Yeterince zeki değilim” dedi, sanki heykeli şaşırtıcı bir zekanın kanıtı değilmiş gibi.



Escolásticas’ta bir taş oymacısının önkollarındaki dövmeler.

Escolásticas’ta usta bir taş oymacısı olan Alejandro Camargo’nun yontulmuş elleri. Virgen de Guadalupe’nin bitmemiş bir oymasının başını tutuyor.



Çekiç ve keski, kurşun kalem ve kağıt — görünürde bilgisayar yok.

Bir at kafası oymacılığı, satışa sunulan küçük oymalardan oluşan tüm dış mekan teşhir alanından ayrıdır.




50 yaşındaki Rubén Ortega Alegria, ilhamını Michelangelo’nun çizimlerinde bulduğunu söyledi. 10 yaşındaki oğlu José Juan Ortega Contreras da oyma yapmak istiyor. Ziyaretlerimden biri sırasında José, okuldan sonra izlemek ve öğrenmek için babasının açık hava atölyesine yürüdü. Babası, içindeki yaşamı hissedebilmesi için oğlunun ellerini taşın üzerinde yönlendirmek için bir an seçti.

“Ona dokunmanız ve hareket ettiğini hissetmeniz gerekiyor” diye açıkladı. “Oymadan önce onu bilmelisin.”



Rubén Ortega Alegria, oğlu José Juan Ortega Contreras bir parça volkanik taş oyarken onu izliyor.



Alejandro Camargo usta bir oymacıdır. 17 yaşında geçirdiği bir kaza onu diğer ağır işleri yapamaz hale getirdi ve oymacılığa yöneldi. Şimdi 60 yaşında, hayata getirdiği ağır taşı taşımak için oğullarına güveniyor. Diğer yerel heykeltıraşlar tarafından “Maestro” olarak anılır.

Taşla konuşup konuşmadığını sordum. “Elbette,” dedi. “Taşa soruyorum, ‘Ne olmak istiyorsun?’ Ve taş benimle konuşuyor. Biz arkadaşız. Taş dinliyorum.”



Bay. Usta bir taş oymacısı olan Camargo, şeytanı öldüren Başmelek Aziz Michael heykeli üzerinde çalışıyor.



Walter Hodges , San Miguel de Allende, Meksika’da yaşayan bir fotoğrafçı. Çalışmalarını Facebook ve blogu üzerinden takip edebilirsiniz.




New York Times Travel’ı takip edin Instagram , Twitter ve Facebook . Ve bir sonraki tatiliniz için daha akıllı seyahat etme konusunda uzman ipuçları ve ilham almak için haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun. Gelecekte bir kaçamak mı hayal ediyorsunuz yoksa sadece koltukla seyahat mi ediyorsunuz? 2022 için 52 Yer listemize göz atın.